tisdag 20 juli 2010

Kvarkenseglats



Årets Kvarkenodysse' är avklarad och en drygt två veckor lång paus från datorn har gjort mig osynlig på bloggen. Det var ett bröllop i släkten som gav mig anledning att på egen köl ta mig till barndomslandet i Vasa skärgård. Vädret har varit extremt varmt och torrt vilket också märkts på havet. Tack vare gynnsamma vindar kunde Paulina II ta sig de 236 nautiska milen från Kökar till Domarskär ( i Vasa skärgård ) på fem dagar. Dygnsdistanserna varierade mellan 40 och 77 nm och begränsades av skepparns förmåga att hålla sig vaken!

Efter bröllopet tillbringade jag ytterligare flere dagar på Domarskär och fällde gamla granar på släktens gamla sommarställe som nu skall bebyggas med en ny stockstuga.

Hemresan från Vasa började torsdagen den 15 juli och hemmahamnen Rågholmsfjärden på Kökar nåddes måndagen den 19 juli. Loggen visade då 468 nm.

2 kommentarer:

  1. Verkar som du haft en fin seglats. Sjön har nog varit rätta stället att tillbringa de senaste veckorna på. Här i Haraldsby pustar vi under stora äppelträdet.

    SvaraRadera
  2. Till Anna-Lena: Jag håller med dig om att det var nästan svårt att hålla temperaturen på lämplig nivå t.o.m. på havet. När det var stiltje steg hettan åt huvet!

    SvaraRadera