torsdag 30 december 2010

Drömmar om blankis

Det verkar som om förra vinterns snötäckta isar blir verklighet också i år. I fjol blev det ingen skridskoåkning överhuvudtaget. Skridskoryggsäcken blev inte ens packad! I det längsta går jag och hoppas att det blir annorlunda i år. Oddsen är inte riktigt på min sida men hoppet lever ännu. Alla vikar och infjärdar här på Kökar är för länge sedan insnöade. Nu står hoppet till Kökarfjärden som ännu i går svallade fritt. En del stöpis drev västerut då jag igår stod vid klockstapeln och blickade mot nordväst. -

Öppet vatten mot Karskär och "Lucia"
För några år sedan upplevde jag en av mina häftigaste stunder som långfärdsskridskoåkare då jag tillsammans med två Kökarbor åkte ut till Södra Häran och vidare till Ändör ut mot Östersjön. Detta hände i mars och isen låg spegelblank och fyra tum tjock så långt ögat nådde. Vi hade en hård sydväst att kämpa emot och en tio meter bred råk som skar av vår väg mellan Södra Häran och Ändör. Efter att ha åkt mot nordväst längs råken kunde vi ta oss över och njuta av medhavd fika i lä av Ändör sittande på landkallan som frusit vid högvatten. Sitthöjden var perfekt och fikat gudomligt. Hemåt bar det av i rasande fart i den hårda medvinden. - Man kan ju drömma om att någon gång få uppleva det igen!

2 kommentarer:

  1. Det är ju inte alla dagar som "naturgymmet" erbjuder rätt förutsättningar. Men det låter verkligen härligt ditt pass på långfärdare.

    Ha det bra och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar dig och de dina ett gott slut och en bra början på det nya året 2011!

    SvaraRadera