fredag 19 juli 2013

Kvarken odysse´

Det har gått ett tag sen jag skrev senast (midsommartaget). Nu har jag seglande tagit mig till barndomslandet i Vasa. Det var en ganska jobbig seglats ur vindsynpunkt. Tisdagen den 9.7 var det god fart. Frisk sydlig vind och dagsetappen blev nästan 80 sjömil. Jag tog natthamn i fiskehamnen Maa Ihamo efter nästan 17 timmar till rors. Orsaken till den långa dagsetappen var att meteorologerna förutspådde hård nordan dagen efter. - Dom fick rätt. Det blåste småspik onsdagen den 10.7 Det var bara att snällt hålla sig i hamn hela dagen. På torsdagen utlovades N 7-9 m/s så jag beslöt mig för att kryssa ett tag. Vinden ökade emellertid till 13-14 m/s och jag gav upp och sökte lä i den gamla lotshamnen vid Kylmäpihlaja fyr utanför Raumo.  Där blev det en halv vilodag igen.
Väl skyddad i gamla lotshamnen i Kylmäpihlaja

 På fredagen var det stiltje och motorgång först till Räfsö. (Tankning och proviantering) Fortsatte sen för motor längs den inre farleden öster om Skarvörarna till Kilhamnen i Sideby. Nästa dag (lördag) var det motorgång igen. Träffade vännerna Mick och Anita utanför Gåshällan och fortsatte till fiskehamnen på Bredskäret i Molpe där det blev natthamn trots bara 20 sjömil kvar till Vasa. På söndagen tog jag mig den sista biten till Domarskär i Vasa skärgård. Förtöjde vid boj och syskonbarnen såg till att jag kunde ta mig i land. Följde sen med dem till stan med Bustern för att träffa min mor som numera har svårt att ta sig i båt.

Tillbringade några timmar i stan för att umgås med min mor och åkte sen tillbaka till stugan på Domarskär tillsammans med min syster. - Den knappa veckan på stugan innehöll blandade sysslor. Den största utmaningen var en grov björk som skulle fällas. Den var sned åt fel håll men fälldes ändå med hjälp av en kraftig lina uppe i trädet och en vajertalja. Flera dagars jobb med att reda upp veden! Stammen var 18 m lång och över 40 cm i diameter!

Efter nära en vecka i Vasa står jag nu i beråd att ta mig hemåt mot Kökar. Om vinden mojnar i natt så startar jag i morgon. Det blåste 14 m/s idag igen!

Paulina II vid Domarskär med Vasa stad i bakgrunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar