torsdag 1 maj 2014

Sjösättning på Valborgsmässoafton

Ännu i går på dagen fanns inget som tydde på att den väntade propellern skulle vara på väg men just innan posten på Kökar stängde klockan 15.00 var jag in och fick det glada beskedet att propellern kom med färjan. Det blev aktivitet. Propellern provades på axelns kona och det visade sig att allt var OK ( en extra bricka med 19 mm:s hål behövdes mellan propellern och låsbrickan ) Allt kom på plats. Masten skulle transporteras till butiksbryggan och vant och stag skulle monteras. Trailerns bakre stöttor skulle avlägsnas för att möjliggöra sjösättning. ( Tidigare har trailern bara använts för transport och lyften har gjorts med kran ) Kvällen var rätt långt liden då vännen Inge kopplade sin stora traktor till trailern och körde till rampen vid Larpes båthus. Sen gick sjösättningen bra och Paulina II kördes till butiksbryggan där Inge hade sin pråm med grävmaskiner på. Påmastningen gick hyfsat. Jag körde sen till Brudhälls brygga där resten av riggningen skall göras. Den pinfärska, nya Nanni Kubota dieseln fick visa vad den går för. Den spontana reaktionen är ett påtagligt bättre drag. (Propeller med lägre varv och större diameter)
Första maj...

med snö på däck!
    Förvåningen var stor när stora blöta snöflingor började dala från himlen på första maj. Marken blev helvit på några timmar och valborgsmässoaftonens fina väder var ett minne blott! Temperaturen gick ner till + 0,9 grader! Snön smälte sen snabbt. Jag hann få några bilder av Paulina II när det ännu låg en hel del snö på däck. Nu är vi på "banan" igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar