söndag 10 augusti 2014

Augustidagar på "södra" Jurmo

Kvällsljus på Jurmo
Det är tionde augusti och högsommarvärmen fortsätter! Kökardagarna är över och de flesta besökarna var väldigt positiva! "Eufemia" hade nypremiär på Kökar och spelades två gånger på Vikingalund. Sedan vidtog en turne till Åboland där pjäsen spelades på Houtskär, Nagu och Hitis. Hustrun som spelar gamla Eufemia fick uppleva turneliv en hel vecka och jag var Eufemia änkling.
   Jag hade länge planerat att göra en seglats under den veckan men vädergudarna bjöd på ostadigt väder med inslag av åska och starten sköts upp flera gånger. Det blev sen en två dagars tur under fredag och lördag.
   Paulina II kastade loss fredag förmiddag och kosan styrdes österut från Kökar. Vinden var idealisk både i fråga om riktning och styrka. Jag kunde sträcka från Norrhära till Söderbådan där jag kunde fälla lite och släcka på skoten för att styra mot Jurmo. Distansen från Rågholmsfjärden till Jurmo blev 26.5 nautiska mil och den avverkades på hyfsade 5 timmar och 40 minuter. Jag har inte seglat till Jurmo på nära femton år och det var verkligen roligt att se hur ön idag har levt upp. Det var lite ont om tid då jag enbart hade några eftermiddags- och kvällstimmar på mig under fredagen men jag gick runt och fotograferade. Det västra revet var nu tillgängligt då vi är inne i augusti och fågelhäckningen är förbi. Tog många bilder i början av revet och vände sen tillbaka och vandrade lite på ljungheden och i hamnområdet. Lovade mig själv att snart återvända!
  På lördag morgon var väckningen kl 06 och efter morgonmålet kastade jag loss och började hemfärden i svag WSW och helmulen himmel. Det innebar kryss mot Bokulla och Söderbådan. Himlen började sen klarna och redan innan jag kom till Vörpeln sken solen mycket intensivt igen! Vid Norrhära blev det kryss igen och lite långsammare famfart. Startade motorn vid Björns öra och bärgade seglen och kunde förtöja vid hembojen i Rågholmsfjärden prick kl 15. - Hustrun återvände från sin turne vid 18-tiden så jag hann vädra ut den värsta värmen från lägenheten som varit tillbommad i två dagar.
Stenriket!

Början av västra revet

Blommande ljung



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar