måndag 8 september 2014

Septemberseglatser

Den gångna veckan har gått i seglingens tecken. I måndags för en vecka sedan seglade jag mot Finström. Startade sent på dagen och sökte natthamn i Bänöfladan i Föglö. Det kändes verkligt rymligt då jag hade hela viken för mig själv. Sommartid kan det ligga trettio båtar där. Efter en god natt seglade jag vidare på tisdagen och kunde njuta av fin vind och hyfsat väder.
   Hjälpte dotra med lite trimmerjobb under tisdagkvällen och övernattade sen ombord igen för att kunna ta mig iväg mot Kökar tidigt på onsdag morgon. Njutbar seglats hela vägen till hemhamnen på Kökar.
   På lördag morgon beslöt hustrun och jag att segla till Glada Laxen på Bärö i Kumlinge. Vinden var med oss och framfarten helt ok. Avnjöt en god middag med abborfiléer som huvudingrediens tillsammans med värdparet Mara och Henrik. Övernattade ombord och åt frukost på söndag morgon i lugn och ro med värdparet innan vi anträdde hemfärden till Kökar. Nu var vinden svag och stick i stäv så efter skeppsråd beslöts att gå för motor. Kom hem i god tid under söndagseftermiddagen och kunde avsluta helgen med ett ordentligt bastubad!
Ensam i Bänöfladan!

Solglittrande septembersegling

Älgtornet på Snäckö spejar mot havet

Maras blomsterarrangemang på Glada Laxen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar