lördag 27 juni 2015

Midsommar, barn och barnbarn och lite röjning i härbret

Gävleflickorna med kompis firar midsommar

Den yngsta firaren
Midsommaren firades på Kökar med båda sönerna med familjer. Det var liv och rörelse då barnen släppte loss och njöt av sommaren. Det yngsta barnbarnet är bara två månader och mådde skapligt bara hon fick mat och sömn. Gävleflickorna som snart fyller tre respektive fem hade stor behållning av skolgårdens linbana och tyckte nog att Kökar är ganska bra som semesterort.
    Då midsommaren var över och alla rest hem till sitt blev det aktiviteter också i Finström hemma hos äldsta dottern. En av barnbarnen fyllde 20 och firades traditionellt med släkt och vänner. Hustrun och jag åkte hem med m/s Ejdern sent på måndag kväll. Hemma på Kökar först efter midnatt.
    Följande morgon seglade jag till Föglö Degerby för att besiktiga båten. Fortsatte sen till Finström Tärnebolstad. Vid Lumparudden började det regna och det blev ett ihållande regn som fortsatte hela kvällen. Jag blev kvar ombord då jag nådde destinationen för att fixa skaffning. Övernattade ombord och tog mig iland först på onsdag morgon. -  Senare under dagen var det talka vid härbret. Dottern och jag körde grejer till Emmaus byggretur och därefter tre släpvagnslass till Saltvik deponi. Det fanns ytterligare ett lass till Emmaus nästa dag.
På väg till Emmaus
   På kvällen beslöt jag mig för seglats hem. Det blev mellanhamn i Kapellviken i Lumparland. Nästa morgon fortsatte jag till Kökar under varierande vindar.
Torsdag kväll på väg mot Kapellviken

Kavlugnt på fredag. Fick fin vind senare över Brunnsfjärden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar