torsdag 15 oktober 2009

Höst i barndomslandet

Hustrun och jag tillbringar en liten vecka i Vasa för att besöka min mor på Biblioteksgatan. Hösten har satt sina spår i naturen här också. Parkens träd har fått höstfärger och fastighetsskötarna har kommit igång med att ta vara på höstlöven som lägger sig i drivor vartefter de ramlar ner.

Båttrafiken på stadsfjärden har upphört nästan helt. Någon enstaka fritidsfiskare ses ännu lägga nät eller ta sig till sommarstugan för att förbereda den för vintervilan. Temperaturen idag är bara strax över 0-punkten och den måttliga sydosten går igenom märg och ben om man inte är utrustad med flytoverall eller något annat lämpligt vindtätt plagg. - Barndomslandet har genomgått en hel del förändringar sen jag strövade omkring i stadens omgivningar på 50-talet och början av 60-talet. Men som tidigare vasabo känner jag mig ändå upplivad av dessa regelbundna besök! De mest givande besöken har under det senaste årtiondet skett seglande på egen köl i sommarljust skärgårdslandskap. Det kan dock inte förnekas att höstmörkret och den annalkande vintern också har sin charm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar