torsdag 29 oktober 2009

Promenad i höstlandskap





Vandrade idag förbi Oppsjön mot Grönvik då solen igen visade sig efter att ha varit försvunnen i flere dagar. Njöt av dofterna i naturen. Nordan blåste kallt då jag gav mig iväg från Finnö men värmen spred sig snabbt då promenadtempot hölls lagom högt. Nere vid Grönviksbäcken var det lite lä och havet var intensivt blått i det klara höstljuset. Jag stannade till och njöt av synen.

På tillbakavägen kunde jag inte låta bli att föreviga aldjungeln och ormbunkarna som omgav mig. Det syntes också spår av skogens konung som nu är föremål för jägarnas intresse.

Senare på kvällen kunde jag avnjuta solnedgången från vårt vardagsrum och under en kort stund lyste solen på min favorittavla av fyrmastbarken Herzogin Cecilie, en gång Gustaf Erikssons flaggskepp innan hon strandade vid Engelska kanalen 1936.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar