lördag 2 oktober 2010

Höstpyssel

Lyckligt på land
Segelbåten kom upp på land lördagen den 25.9 under idealiska väderförhållanden. Hon kördes sen till vinteruppläggning vid Finnö samfällighets båthamn bara ett stenkast från vår bostad. Masten flyttade jag med en gammal mjölkkärra från upptagningsplatsen vid Larpes båthus till Finnö. Det gick alldeles utmärkt!

På måndag var jag till Mariehamn och fick tag i en eldriven sänkpump med vars hjälp jag fick båtbottnen tvättad. Kunde sen i lugn och ro färskvattenköra och vinterkonservera motorn i väntan på nästa seglationsperiod. Nu är det stora tömningsjobbet på gång: segel, elektronik, dynor, sovsäckar, tågvirke m.m. skall vinterförvaras på vinden ovanför bostaden. Mycket spring i trappor!

Idag har hustrun och jag varit på en liten båtutflykt med snurrebåten - Finnö strömmen-Getholm t/r. Sagolikt väder efter en kall natt. Man kan verkligen tala om brittsommar!

2 kommentarer:

  1. Hamnade av en ren händelse på denna sida och upptäcker en gammal vän. Hoppas att allt är bra därborta och att du bevakar mina gamla fiskevatten.
    Ett litet tips till nästa sommar: Ett liten resa till "grannstaden" Norrtälje där jag numera är bosatt (nästan vid gästhamnen).
    Hälsningar
    Roffe Granlund

    SvaraRadera
  2. Till Rolf: Här bor vi på Kökar och har det bra! Båten alldeles intill och naturen inpå knutarna. Har i dagarna två varit med som drevkarl i älgjakten och idag (16.10) blev det resultat! Fyra djur! Ha det gott!

    SvaraRadera