onsdag 11 maj 2011

Sälsafari!

Sälar som eskorterade mig på Kökarsfjärden
I måndags begav jag mig ut på ensamsegling i obefintlig vind. Vädret var obeskrivligt vackert och jag beslöt mig för att ta mig till sydvästsidan av djuprännan utanför Kalen. Jag började höra märkliga ljud i den stilla majdagen. Kunde först inte avgöra varifrån ljuden kom men konstaterade sen att jag hade kursen mot ljudkällan. Med hjälp av kikaren upptäckte jag en låg klipphäll som verkade att vara översållad med stenar. Lite senare såg jag att "stenarna" rörde på sig och att det faktiskt var fråga om sälar. Uppskattade antalet till över hundra! Det var en väldig konsert! Det lät som en blandning av ledsna barn och en lagård med mjölkstinna kossor. Jag tilläts närma mig klippan men då jag hade en halv distansminut kvar gick ca hälften av sälarna i sjön. Men de flydde inte utan simmade emot mig i stället! Jag hade ett trettiotal simmande runt båten på alla sidor och de visade ingen rädsla utan snarare nyfikenhet. Jag plockade fram kameran men lyckades inte få riktigt bra bilder. Vände hemåt och eskorterades av sälarna ännu en halv timme. På en närbelägen klippa såg jag ytterligare ca trettio sälar. - Vem skulle ha trott på sjuttiotalet att sälstammen skulle växa sig så stark på några årtionden?

1 kommentar:

  1. Kommer ihåg mitt första möte men många sälar.. På hemresa från kökarbröllop en underbar majmorgon för vid detta laget ganska många år sedan.

    SvaraRadera