lördag 26 oktober 2013

Båtupptagning

Nu är Paulina II på land! I torsdags på förmiddagen lossades undervanten och mantågen vid Brudhälls kajen och sedan var det dags att köra båten till Larpes sidan i väntan på kranen. Under em. var det sedan lyft och båten kom på trailern och kördes till Svintorget där ekipaget parkerades medan Kristina lyftes på för transport. Vädret var tjänligt med solsken och avtagande vind.
   På fredagen körde jag båten till Finnöströmmen där jag skulle föranstalta bottentvätt. Den lilla Robin generatorn stod för strömförsörjningen och sänkpumpen nere vid bryggan försåg mig med vatten. Vattenslangen fasttejpad vid tvättborsten gjorde bottenrengöringen någorlunda effektiv. Efter avnjutet eftermiddagskaffe fortsatte jag med färskvattenkörning av motorn. ( ca 80 l vatten i dunkar räckte till nästan 40 minuters körning ). Motorn hann bli lagom varm för att tappa ut den gamla oljan. Sen var det byte av oljefilter och påfyllning av ny olja i motor och backslag. Sist kördes motorn en stund med färsk olja och kylvattnet blandades med glykol för att kylvattenmanteln skulle stå fylld över vintern och motstå rostangrepp. Det höll på att bli mörkt då jag tog mig hem, men det kändes bra att så mycket hade blivit gjort under dagen.
Vid Brudhäll

Inkörd i vassen i väntan på kranen
På lördagen fick jag masten klar. (Plockade bort all riggwire och förde upp vant och stag till vinden) Sedan transporterades masten till Brudhäll där jag fick hänga den under takfoten på ett av uthusen. Nu kan vintern tas emot med tillförsikt.
Bottnen rengjord och motorn vinterkonserverad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar