tisdag 27 oktober 2015

Båten på land!

Klar för vintern
Förra veckan var det full fart. Hustrun for redan på onsdag morgon för att vara "marktjänstgörare" i Finström Tärnebolstad medan dottern jobbade på bokmässan i Helsingfors. - Själv var jag väldigt sysselsatt med båtupptagning. Vännen Inge ställde upp med sin stora traktor och trots lågt vattenstånd ( ca -30 cm ) lyckades vi krångla Paulina II på trailern och få henne upp på land.
   Hela dagen höll jag på med att skrubba botten som hade stora ytor helt övertäckta med havstulpaner. Felet var helt mitt eget då jag inte helmålade botten i våras utan strök enbart på roder och vattenlinjen. Resten av botten fläckade jag bara. Det blir inte så i framtiden! Nästa dag tog jag itu med vinterkonserveringen av motorn. Sedvanlig sötvattenkörning, olje- och filterbyte, en kort körning igen för att kolla att allt är tätt och slutligen fyllning av glykol i saltvattensystemet.
   Dagen efter for jag till Finström för att hålla hustrun sällskap. Det blev både vedklyvning och lite röjning av sly under dagarna i vårt forna hem. Dessutom kunde vi vara sociala med barnbarnsbarnet "Nonno" som i dagarna blir nio månader gammal.
En man med gott humör!
   Promenerade också i närområdet och passade på att fotografera sjöängen i Tärnebolstad där jag hade min hemhamn i drygt 25 år.
Höstfärger längs sjöängsvägen

Hjortöholmen på östrs sidan av min gamla hamnplats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar