måndag 28 december 2015

Julhelgen

I år firade hustrun och jag julen i Finström Tärnebolstad, i vårt gamla hem där dottern nu bor med sina barn och ett barnbarn. Dessutom hade vi sällskap av vår yngste son med hustru och dotter. Det innebar att vi var många runt bordet under julmiddagen. Av naturliga skäl var de två yngsta julfirarna i centrum, Noa 11 månader och Luna 9 månader. Lyckligt omedvetna om julruschen kunde de njuta av samvaron med tjocka släkten. 
   Då hustrun och jag återvände till Kökar på annandagen var det fortfarande rätt blåsigt och det gick grov sjö på Brunnsfjärden. Dagen efter var det vackert och läge för en promenad på Hamnö. Vi gick kyrkstigen och njöt av tillvaron.
   Idag var det helt vindstilla efter en natt med flera köldgrader. Hustrun gjorde en ny promenad på Hamnö och jag vände jollen med kölen i vädret inför vintern. Sen körde jag ut en runda med Askeladden. Den snart 30 år gamla Johnson snurran sparkade snällt i gång och jag körde sydvart förbi Brudhäll. Nattens kyla hade lagt lock över Karlbysund men isen var bara 5-6 mm tjock så jag tog mig obehindrat igenom. Vände sen nordvart genom Finnöströmmen och kunde konstatera att det låg is också i nordöstra delen av Rågholmsfjärden. Vände hemåt igen och körde till Kersas båthus där jag lämnade Askeladden med fören utåt för att underlätta upptagning om vintern skulle slå till.
Luna med mor

Noa firar jul

Sandvik gästhamn

Lock på Karlbysund utanför Brudhäll

Vintersjöfart

Fören utåt för säkerhets skull






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar