onsdag 24 maj 2017

Maj

Nu har våren kommit igång och allt vad därtill hör! Paulina II har seglats runt Kalen till sin bojplats i Rågholmsfjärden. I söndags (21.5) beslöt jag mig för att göra premiärbesök i Färjsundets seglarförenings nya klubbholme Bergskär i Vårdö östra skärgård. Svaga och ombytliga vindar gjorde seglatsen till delvis "motorsegling" men jag kom till Bergskär strax efter kl. 13. Flera gamla kompisar var fortfarande kvar efter att ha tillbringat helgen på klubbholmen. På dagen sökte sig de flesta hemåt men Caj Bomanson blev kvar över natten till måndag och gjorde mig sällskap.
   Jag promenerade runt på holmen och fotograferade. Det har gjorts ett fantastiskt jobb då alla byggnader flyttades från Granskär till Bergskär. Den gamla talkoandan lever kvar bland föreningens medlemmar. Jag lyfter på hatten! Själv har jag efter flytten till Kökar kommit av mig med vistelserna på klubbholmen. Medan jag bodde i Finström var jag ofta på Granskär ända från starten i mitten på 80-talet.
    Här lite bilder från det nya "paradiset".
    Seglatsen hem till Kökar inleddes tidigt på måndag morgon och då hade jag vindar mellan väst och nord. Seglade hela vägen (21 nm) och njöt av skapligt försommarväder.
Välkomstskylt

Dansbanan

Det nya grillhuset

Gamla bastun som nu är förråd

Vy över hamnen med Paulina II och Joy

Nya bastun

"Hotellet"

Spångar mellan byggnaderna

Man vet vart man kommit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar