lördag 5 augusti 2017

Bilder från årets Vasa seglats

Franciskusfesten inföll 30.6 - 2.7 och då var det full fart på Kökar. I vanliga fall brukar jag göra min Kvarkenresa genast efter men i år var det ett 70-årskalas på Hamnö som gjorde att startdatumet flyttades till den 15 juli. Min syster Ulla skulle också fylla 70 senare i juli och min deadline var att komma till Domarskär senast då.
   Vädermässigt var det väldigt varierande. Allt från stiltje till frisk motvind. Motorn kom att spela en viktig roll denna gång. - Jag hann fram i tid men resan upp tog sex dagar! Födelsedagen firades bland de närmaste på Domarskär. Hustrun tog sig till Vasa med färja och buss och kunde delta i firandet.
   Hemvägen gick fortare men vädergudarna var inte mig nådiga. Ett riktigt praktåskväder utanför Raumo tvättade både mig och Paulina II. Det regnade som himmelen varit öppen och blixtar och knallar kom samtidigt. Vinden blåste upp från stiltje till 15-20 m/s på ett ögonblick. Då var det skönt att styra in i Maa-Ihamo fiskehamn och få ett ordentligt lä för både vind och sjögång.
   Hembojen nåddes efter prick två veckor från avfärd!
  
Första natthamnen på Enskär utanför Nystad
Nagelprick vid inloppet till Vasa

Den nya gästhamnen i Kristinestad



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar